Post Top Ad

Wednesday, March 23, 2011

Apabila Ketuanan Melayu Disanggah

murtabak daging masih lagi terbentang luas kat atas meja aku ni..bile dapat ngap ni??adess...xpe..xpe...update blog sebentar..

huh, arini tajuk entri agak ke arah patriotik sket. bukan sebab ape...tadi ade terbaca, orang melayu sangat berbangga dengan bangsa lain...

bukan xboleh. tapi cuba kita fikir, adekah kita jugak berbangga dengan bangsa kita sendiri??sememangnya susah nak cari melayu berbangga dengan bangsa sendiri...ape yang kita tahu,menyalahkan bangsa sendiri..betul x?kalau kita xsokong bangsa kita sendiri, sape lagi?nak harapkan bangsa lain?oh,same sekali tidak...penah mereka nak julang melayu?

wahai orang melayu...INGAT!!  hak kita semakin terhakis di bumi kita sendiri. kalau dulu, mereka hormat dengan hak keistimewaan orang melayu..kita bagi mereka hak kerakyatan dengan menggunakan prisip jus soli. tapi sekarang??mereka sendiri xnak mengakui hak orang melayu...fikirkanlah....kalau sekarang kita bercakap tentang kaum kita..bangsa kita..mereka kata kita racist. tapi cuba kita fikir, kalau kita xbuat macam tu,adekah bangsa kita akan kekal keistimewaannya? ingat..ni bumi kita, tanah tumpah darah kita..jangan biarkan jatuh kat bangsa lain.

ingat balik 7 wasiat Raja-raja Melayu yang mana mereka cuba pertahankan hak kita sebagai orang melayu...

  • Kami namakan dan kami panggil akan dia, bumi yang kamu pijak dan langit yang kamu junjung Persekutuan Tanah Melayu (sekarang dikenali dengan nama Malaysia).
  • Kami isytiharkan dan kami simpan untuk kamu dan kami benarkan kamu isytihar dan simpan untuk anak cucu kamu, selain gunung-ganang, tasik dan hutan simpan, Tanah simpanan Melayu sehingga nisbah 50 peratus, selebihnya kamu rebutlah bersama-sama kaum lain.
  • Bagi menjaga kamu dan bagi melindungi anak cucu kami serta harta milik kamu, kami tubuhkan Rejiman Askar Melayu selain untuk membanteras kekacauan dalam negara dan ancaman dari luar negara.
  • Kami kekalkan dan kami jamin kerajaan dan kedaulatan raja-raja Melayu memerintah negara ini.
  • Kami isytiharkan Islam adalah agama Persekutuan.
  • Kami tetapkan bahasa kebangsaan ialah bahasa Melayu.
  • Kami amanahkan dan kami pertanggungjawabkan kepada raja-raja Melayu untuk melindungi kedudukan istimewa orang Melayu dan kepentingan sah kaum-kaum lain (kemudian ditambah kedudukan istimewa anak negeri Sabah dan Sarawak).
ingatla,kita sebagai generasi muda kene teruskan perjuangan untuk mempertahankan 7 wasiat ni...

*tetibe teringat ade seorang pembangkang tu, nak kasi hak UiTM ni dibukak untuk kaum lain...cuba fikir, kalau dibukak untuk bangsa lain, kemana anak melayu nanti?sikit2 diorang akan menghakis kuota melayu nanti....tolong berfikir untuk jangkamasa panjang... xcukup lagi IPT yang ada kat malaysia ni untuk bangsa lain ke?kenapa mesti nak kacau UiTM??

*aku bukan nak mengajar supaya membenci bangsa lain, tapi utamakan bangsa sendiri dulu..


salam peluk cium,
9:01:00 PM / by / 1 Comments

1 comment:

  1. haaa.. tulah pasal. bagus entri ni. menyedarkan kita kita semua remaja. selalu berbangga dengan bangsa lain.

    bangsa sendiri ade ke kita sapot? oh.. adelah sekerat dua je yang tahu wasiat ni. :)

    aku sayang bangsa aku. aku bangsa melayu !!

    ReplyDelete

Thank you. Your comment is much appreciated. MUCHAS GRACIAS ;)

Post Top Ad