Post Top Ad

Monday, March 21, 2011

Dek Kerana Sebijik Epal

                                    
penah dengar x kisah 'kerana sebijik epal'????
best wooo....disebabkan sebijik epal, seorang lelaki mendapat isteri yang sangat perfect....korang nak jadi macam tu??kalau nak isteri yang macam tu,kenela berusaha menjadi yang terbaik.... kalau cakap mulut jer,tapi xde usaha memang xguna jugak...

ok..ok...citer dier macam ni...

ade seorang lelaki ni bernama Abu Salleh..dia sangat patuh dan tunduk terhadap ajaran Allah..setiap harinya dipenuhi dengan zikrullah. pada suatu hari, dia duduk kat tepi sebatang sungai. semasa sedang berzikir, dia ternampak sebijik epal yang hanyut dari hulu sungai. perutnye yang sememangnye lapar pada masa tu dan terus mengambil buah tu lalu memakannye..
setelah epal tu habis dimakan,tiba2 dier teringat yang dia xmintak izin dari pemilik epal tu untuk makan...so,terus dia mencari pemilik epal tu dengan kaki melangkah menyusur tebing sungai tu menghala ke hulu...
dia sangat bersyukur sebab jumpa sebuah ladang epal yang luas lalu mencari tuan punya ladang tu...dia meminta maaf kerana telah makan epal tu tanpa izin pemilik buah tu...
pemilik ladang tu pun memaafkannya tetapi dengan syarat dia kene kerja kat ladang epal tu selama 12tahun...tanpa membantah,dia pun kerja...
bila dah cukup 12tahun,dia pun tanya pemilik epal tu sama ada pemilik tu dah maafkan ke belum..lalu pemilik tu cakap, dier akan maafkan pemuda tu kalau dier kawen dengan puteri pemilik ladang tu...tapi puterinya seorang yang cacat, buta, pekak dan bisu.....dia pun terkejut lalu menerima sahaja asalkan pemilik tersebut memaafkannya..
tiba hari perkahwinannya, dier terkejut gadis yang dikahwininya xseperti yang dikatakan...gadis tersebut sangat cantik, xcacat,xpekak,xbisu,xbuta....
rupa2 nya ape yang dimaksudkan....gadis tu xpernah ke tempat maksiat, xpernah mendengar perkara yang terlarang, xpernah melihat perkara ang haram dan xpernah bercakap benda yang sia2...maka sangat gembiralah hati pemuda tu..

*moral of the story : buatlah sesuatu perkara dengan ikhlas hati...insyaAllah ada ganjaran disebaliknya..



salam peluk cium,
11:12:00 PM / by / 3 Comments

3 comments:

Thank you. Your comment is much appreciated. MUCHAS GRACIAS ;)

Post Top Ad