Post Top Ad

Wednesday, March 30, 2011

Poco poco Diharamkan???

yeah...update blog sambil mendengar lagu backstreet boys zaman dolu2 punyer...best wooo layan lagu lame nih..lappy depan mata,calculator dengan soalan assignment kat sebelah...haa...apekah tandanye tu?maknenyer pas update kene study.....dahtu esok ade assignment...bace buku cikyuz oii....final exam nak dekat dah..pastu xnak tido pun xpe....!!

haa...sape bace paper kosmo arini?sape yang bace tu mesti dah tau kan...mufti perak (owh negeri aku tu) telah mengharamkan tarian poco poco kerana dipercayai mempunyai unsur2 kepercayaan agama lain iaitu Kristian selain daripada pemujaan roh. KLIK SINI untuk citer lanjut...

sebenarnyer dah lame isu ni...sejak aku kat uitm perlis lagi (4tahun lepas..sekarang kat shah alam).mase tu memang kegilaan orang perlis untuk menari poco poco.dengar citer pun menteri besar pun ske menari poco poco.tapi mase tu kes ni xheboh lagi...aku pun dok layan jugak dulu...xtau pulak disebalik tarian tu ade unsur2 agama lain.

haa..meh tengok sini dulu...

dah layan kan??ok..meh belajar sejarah poco poco sket...
Sebenarnya tarian poco-poco ni berasal dari Filipina dan ditarikan oleh masyarakat kristian ketika diorang menghadiri upacara sembahyang mingguan diorang.kalau korang perasan pergerakan poco poco tu,dier membentuk lambang salib. step :

  1. ke kiri 2 kali
  2. ke kanan 2 kali
  3. ke belakang 2 kali
  4. ke depan sekali
pastu pusing 90 darjah, ulang pergerakan yang sama...nampak x bentuk ape yang jadi?

emm...kalau sebelum ni kita xtau hukumnya,sekarang kita dah tau...so,xpayahla menari tarian tu dah.banyak lagi cara nak sihatkan badan...betul x...sebenarnye ramai yang xsetuju dengan tindakan pengharaman tarian tu, tapi sanggup ke kite membelakangkan hukum Tuhan semata-mata nak berseronok kat dunia????cer jawab...cer jawab...kite sebagai umat Islam kene peka dan amik berat pasal hukum hakam ni.aku bercakap ni pun,bukanla sebab aku pandai sangat...tapi xsalah kan saling ingat mengingati.... =)


salam peluk cium,
11:11:00 PM / by / 3 Comments

3 comments:

  1. kawan ajar seratus kali..still tak dapat2...ni menunjukkan saya tak pandai menari..huahahaa

    ReplyDelete

Thank you. Your comment is much appreciated. MUCHAS GRACIAS ;)

Post Top Ad