Post Top Ad

Monday, March 7, 2011

Tips Sihat : Tips Kurus Cara Cik Yuz


aku kurus ke?ni kalau orang yang kenal aku bace entri, sure aku kene gelak..haha...xpe...xpe...tapi aku still nak kasi tips...sebab aku rase aku dah berjaya menurunkan berat badan aku lebih dari 5kg...tapi tu dulu la....dan aku rase memang xsihatla cara tu...

ceritanya bermula macam ni..dulu, mase aku skolah...berat aku 56kg. seyes agak berisi jugakla...maklumla,dok asrama, makanje kejenye.blaja sket,pastu tido....hoho...jangan tiru aku, aku sememangnya pemalas..dulula...nasib baik dapat gak masuk U...

bile aku dah abes skolah, aku ditawarkan menyambung pengajian kat UiTM Negeri Sembilan..bukan kampus yang sekarang ni,kampus lama kat area sebelum sampai pekan kuala pilah....fisrt time jauh sangat ngan family. balik pun 2bulan skali.. so,mase orientasi pelajar baru, aku sangatla xselesa kat sane. paham2 je la orang negeri sembilan...makan pedas...pagi pedas...tengah ari pedas...malam pun pedas....nak dijadikan cerita, seminggu aku berpuasa makan makanan pedas...dengan kata lain, aku xmakan kat dining hall tu.. yang aku makan biskut ngan ayor milo...

pastu satu hari selepas tamat minggu orientasi, aku pun keluar ke  pekan. tetibe ternampak alat penimbang, bley plak aku try...dan hasilnya sangat mengejutkan aku.....46kg...wow..seminggu turun 10kg...mula2 aku ingtkan salah, tapi rupanya betul..bila aku balik kampung pun, timbang xlari banyak berat tu...parents pun tegur, cakap kurus...hoho...tapi yang sebenarnye memang xde niat nak kurus mase tu...kebetulan je tu..

dan sekarang,aku cube maintainkan berat tu supaya xnaik mendadak.....waktu aku menaip entri ni, berat aku adelah 47kg...yesss...berat 6tahun lepas berjaya dikekalkan....

ape yang aku buat untuk maintainkan??senang jer? aku xkan sekat pengambilan makanan aku...cume janganla berlebihan. xmakan langsung pun xboleh jugak...senaman??emmm...kadang2 jer kot..hehe...kalau bz xbersenam la aku...tapi kalau diikutkan, hari2 bersenam sebab berjalan kaki menuju ke kelas..haha..letih wooo naik bukit..tu mungkin salah satu faktor...

kesimpulannya....makan makanan yang seimbang & bersenam...ok...!!! jangan ikut cara diet yang salah sebab nanti, korang memang akan nampak kurus...tapi kurus berpenyakit...

sekian

*skali skala makan salad best gak ni...adoii..memalam buta plak mengidam....heh~


entry posted by:



12:08:00 AM / by / 3 Comments

3 comments:

  1. uitm mmg, bnyk betul bukit..lagi2 kalau kena naik tngga..mak ai! tggi betul..ehe

    ReplyDelete
  2. @Che Dzarifah Zerry

    boleh...nak seribu daya....usaha tu kene berterusan...xbley separuh jalan je

    ReplyDelete

Thank you. Your comment is much appreciated. MUCHAS GRACIAS ;)

Post Top Ad