Post Top Ad

Saturday, April 9, 2011

Bila Orang Tunjuk Pandai...

haa..selesai sudah modul kenegaraan dalam tempoh 2hari berturut-turut ni....alhamdulillah..sekurang-kurangnye aku sedar erti kepayahan orang dulu-dulu macam mane nak membentuk sebuah negara yang merdeka iaitu malaysia....tapi ade jugak segelintir pihak yang cuba nak jatuhkan balik kerajaan....ape yang menyedihkan, orang melayu sendiri pun sanggup tengok bangse sendiri jatuh....bagus ke macam tu?dalam diam,bangsa lain cuba mainkan orang melayu...tapi mereka masih xsedar...bagusla!!jadi puppet kepada mereka..sape yang senang??!!

aisshh...berjiwa patriotik plak tetibe...hehe....

tapi memang..sesungguhnye kite generasi yang muda ni terutama bangsa melayu kena sedar semua ni....jangan ingat nak berseronok je....cuba fikir, ape akan jadi kalau kerajaan ditadbir oleh orang2 bukan melayu?adekah hak kita sebagai orang melayu akan dikekalkan?adekah akta 153 persekutuan tanah melayu akan dikekalkan?kalau ia dimansuhkan,maknenye hilanglah hak melayu...kita akan merempat di negara sendiri...macam palestin..ade negara, tapi bangsa lain yang kuasai...

eh..ok..ok...berbalik kepada tajuk..kite sebagai golongan terpelajar ni...bijak2 belaka...ade pendapat sendiri..ideologi sendiri...sebenarnye perlulah meyuarakan pendapat dengan bijak..jangan ikut sedap mulut je.walaupun kita punya pendapat mungkin bernas...tapi cubalah bercakap mengikut fakta....jangan suka2 hati jer nak cakap, silap2 ari bulan..salah cakap bley menyebabkan perselisihan faham....dan lagi satu,bile kita tunjuk pandai dengan fakta2 yang salah dan xpernah wujud, maka akan nampaklah kebodohan kita. kita sebagai rakyat malaysia ni memang dah terdidik untuk menjaga hati orang lain...cuba kite tengok budaya luar?ade?dan disebabkab itulah...malaysia unik dari negara lain....

oleh itu...wahai bangsa2 melayu.....berhati-hati ok....jangan terima pendapat orang lain bulat2...kaji dulu,fikir dulu....nak sokong pun, fikirla untuk jangka panjang....jangan jadi macam penang sekarang...dulunya melayu yang menjadi majoriti...tapi sekarang??melayu terpinggir..sikit2 diorang tarik hak orang melayu......macam2 cara diorang buat untuk pinggirkan bangsa kita...tapi apa yang kita boleh buat?

aku taula sket2 ape yang diorang cuba nak buat kat penang sekarang...cuma xnak nak citer...sebab blog aku ni bukan blog politik...cuma apa yang aku bley cakap, tolonglah berhati-hati..jangan sampai penang tu jadi macam timor2 yang sepatutnya dalam jajahan indonesia...tapi ape yang jadi?timor2 diisytiharkan sebagai negara disebabkan suara rakyat..nak penang kuar dari malaysia?so,fikirkanlah........mungkin korang nampak aku merapu..tapi tu yang terjadi sekarang...bangkitlah wahai melayu..
11:07:00 PM / by / 1 Comments

1 comment:

  1. sy org melayu jugak..

    jom sama2 bangkitkan mreka2 tu =)

    latest entry : Pahala Yang Berterusan~

    ReplyDelete

Thank you. Your comment is much appreciated. MUCHAS GRACIAS ;)

Post Top Ad