Post Top Ad

Thursday, July 14, 2011

Anak Bongsu Tak Boleh Berdikari???Atau Peluang Yang Tak Ada Untuk Anak Bongsu Berdikari???

selamat malam...update sambil menonton rancangan manisnya kurma ini...eh,silap....Semanis Kurma..best gak tajuk walaupun mengenai kisah rumah tangga "suami lebihkan kawan, isteri makan hati"...
tapi tajuk yang aku nak tulis malam ni bukanla tajuk tu....nak citer pasal anak bongsu ni(aku pun anak bongsu gak)

anak bongsu manja??? memang pun..xdapat dinafikan...dalam segala hal semua dilebihkan berbanding anak2 yang lain. bukan mak ayah jer yang manjakan, adik beradik pun akan manjakan yang bongsu ni..diorang akan amik berat kat yang bongsu ni. bukanla adik2 lain2 xdiambil berat, cuma mungkin dilebihkan sket kat si bongsu ni & paling kurang pun 5% lebih dari adik2 yang lain...

TAPI INGAT!!!

jangan fikir anak bongsu ni xboleh berdikari.kadang2 tu sifat si bongsu ni lebih nampak matang berbanding yang lain. cuma...mungkinla mereka2 ni xde peluang untuk berdikari sebab bile nak buat sesuatu keputusan jer, orang xyakin sebab diorang ingat si bongsu ni masih kecik lagi. contohla :

bongsu : ayah, adik nak duduk kat asrama, bley x?
ayah : ishh,buat apa?xpayahla...runah dekat jer..lagipun,sape nak basuhkan baju nanti?
bongsu : ala,nanti adik basuhla sendiri...
ayah : xpayahla...adik bukan biasa pun basuh kain..tinggal kat rumah jer..senang

haa..tu contoh je la...aku lain. mintak dok asrama jer trus mak aku cakap, "pegila, dok rumah asik tengok tv jer"...haha...nasib..nasib..semua kene buat sendiri...

so,ape kesimpulan korang plak???

*penah sebilik ngan anak sulong dll...si bongsu ni jugak yang kemas bilik.kalau x,jadi sarang tikusla....dah besar2 pun cawan xbasuh sampai seminggu, bakul sampah dah macam bukit..last2 si bongsu ni jugak yang buat....haishhh...
*menyampah plak aku tengok header blog aku ni....xde mood nak tukar malam ni...esok je lah

bye~
10:57:00 PM / by / 3 Comments

3 comments:

  1. ade btol jugak sebab aku anak bongsu.bila nk pg jauh skit je mak msti akan wat drama serbe slah kdang2 tu..hehe..

    Speakersekolah.blogspot.com (minta folow)

    ReplyDelete
  2. hikhik~
    ye kot..sbb ayah pnh ckp kt adik yg bongsu tu jgn blaja jao2 blja je kt utm KL or UTAR..blkg umh je..hehe

    tp scene contoh tu kne kt sy anak sulung..1st time msk asrama, tiap2 mggu ayah dtg amik baju bwk blk umh basuh..hikhik :)

    ReplyDelete
  3. sy anak bongsu gak tp smue keje kne wat jer...xde dimanjakn sgt pn...byse2 je, sma ngn yg len, bongsu yg plng byk kne wat kje ade r..hohoo

    ReplyDelete

Thank you. Your comment is much appreciated. MUCHAS GRACIAS ;)

Post Top Ad