Post Top Ad

Friday, August 8, 2014

Mabuk Ketupat + Rendang + Lemang

haihh...musim raya belum habis lagi....raya kan sebulan..... so, dalam sebulan ni la makanan semua berasaskan raya..... pagi, petang, malam...haaa..menu raya....tudiaaa

adoiyaiii..sampai blog tak sempat nak update, raya punya pasal...bukan sebab cuti raya....lepas dari cuti raya, keje dah berlambak menunggu...so, nak bukak blog memang jauh sekalila...

so,cerita hari raya haritu....setelah fighting punya fighting...akhirnya, persetujuan telah dicapai....balik kampung mertua....hmmm...takpelah, raya jugak....walaupun sedih sebenarnya first time raya berjauhan ngan family sendiri....yela, tahun pertama raya berduala katakan. tapi tetap balik beraya ke kampung aku walaupun bukan raya pertama....


so, umah mertua....tak banyak sangat yang dimasak....sebab tiap2 hari menu lain (kalau kampung sebelah aku, rendang tu sekali harung je sampai 2-3 hari)... sampai2 je kampung mertua, dah buat preparation masak bihun sup (untuk berbuka) & laksa untuk hari raya...kuih2 pun tak buat..sebabnya...anak menantu tok wan aku ramai, so masing2 bawak balik kampung owh senangnya anak ramai.  Lemang?owh tiada...hanya sebatang yang encik somi aku beli dalam perjalanan pulang ke kampung di Kedah. ala...bukannye sorang nak makan sampai sebatang kan....kitorang beli 1 pun sebab ingatkan kot2 ada orang lain bawak jugak....hadoiii...yang ada cuma ketupat palas & gulai daging yang dimasak oleh tok aku... aku pulak, tolong mak mertua aku masak laksa & bihun sup je. langsir pun pakai yang masa kenduri kawen aku dulu je...haaa...senang..tak banyak keje... kalau kampung aku ni........dah terlentang dah....nak pasang langsirla, masak rendangla..ketupatla...haihh.... tahun ni tak dapat nak tolong akak aku sorang2 buat semuanya...takpe, raya haji nanti kite tolong ye kak....

so, pagi raya plak aku kene sapu sampah, mop lantai...amboiii..mentang-mentangla aku tak boleh pegi solat sunat raya...tapi aku tak kisah...sebab tiap2 tahun pun aku dah biasa buat..yang buat aku sakit telinga bila ada orang panggil aku 'bibik'....grrrr....nasib baik mak mertua aku backup "amboi, suka2 hati je suruh menantu kita jadi bibik".....haaa kau....sporting tak mak mertua aku?sayang mak...hehe.... yela...anak dara ada dalam rumah, anak dara plak *segan buat keje (*segan - rujuk kamus orang kedah), dok makan & tengok tv je...hmm..lantak korangla, bukan adik/adik ipar aku pun....

sehari suntuk beraya, naik kembung minum air...mula2 sebuah dua rumah layan jugakla makanan berat diorang.....lepastu, tak mampu dah...minum ayaq jaa...

hari raya kedua baru balik kampung aku di Perak...haaa...barula jumpa lemang + rendang + nasi impit + kuah kacang...haaaa.....mau tak *terbongkang (*terbongkang - rujuk kamus orang Perak)... naik mabukla melantak semua...hahahaha....last2 esoknya sebelum balik KL masing2 tido kekenyangan. Nasib baikla encik somi gagah drive sampai KL...aku yang dok sebelah ni, tewas dah..terjaga, tengok dah sampai rumah


yang depan tok wan & tok aku, yang sebelah aku , pak mertua & mak mertua....eh,kenapa encik somi dok sebelah sane?laki bini dok bergambar jauh2..haha...yang lain2 tu adik beradik pak mertua aku & anak2 diorang

encik somi masih gigih menghabiskan makanan kat rumah sedara-mara

12:04:00 PM / by / 1 Comments

1 comment:

  1. sabor jela..huhu..NS 1year kwen pon umh mentua jgk..nk wt mcne..pjnjian dh mcm tu..tmbh plk neves tkut xsempt blik kg kite nk bsalin..

    ReplyDelete

Thank you. Your comment is much appreciated. MUCHAS GRACIAS ;)

Post Top Ad